verweij.reismee.nl

Tulum, Coba en Chichén Itzá

Op ons programma stond ook nog een auto huren en zelf een aantal dingen verkennen wat zo zijn voordelen heeft.
Tulum, Coba en Chichén Itzá hebben we zelf bezocht en dat ging heel goed. De wegen zijn hier goed en verdwalen kun je eigenlijk niet. In het verkeer mag hier zo goed als alles. Iedereen rijd te hard, files kennen ze hier niet en men geeft je hier juist de ruimte om in te halen, alles gaat relaxt. Als ze de gevarenlichten aan doen betekent dat: ik heb je gezien, ik ga iets naar rechts, dus jij kan inhalen... Afslagen kennen ze hier bijna niet. Er is 1 grote hoofdweg en als je bij een plaats er af wil en dat net aan de andere kant, dan is er geen afslag, maar dan komt er een 'retorno' wat betekent dat je midden op de weg kan draaien naar de andere rijrichting en iets terug rijd om zo de 'afslag' te pakken. Heel simpel dus...
De topes (drempels) zijn wel opgeletten geblazen. Soms staan ze aangegeven, maar ook vaak niet en je moet over deze drempels echt met een slakkengangetje... Ook op de hoofdweg waar je 100 mag.
Genoeg verkeerlessen...

Tulum was een uurtje rijden ongeveer, Coba 1,5 uur en Chichén Itzá ligt op 2 uur en driekwartier vanaf het hotel, maar allemaal op dezelfde route dus goed te doen. Lijkt mee te vallen, maar toch saaielange wegen en dus vermoeiend..... turen turen...

3 hoogtepunten waarvan Tulum vooral bekend staat om de betoverende aanblik van de precolumbiaanse piramiden bij de groenblauwe golven van de Caribische Zee. Het is ook wel een ansichtkaartenattractie. Hebben jullie de kaarten al gehad?? De gidsen zeggen hier dat kaarten versturen geen zin heeft, die reizen op Mexicaanse wijze en komen vast en zeker pas volgend jaar met de Kerst aan of nooit. Dus we zijn benieuwd!
Het belangrijkste gebouw: Castillo, staat pal aan de kust op het hoogste punt.
De zonsopkomst schijnt hier geweldig te zijn.
Via een trap kon je naar de zee. Wat een prachtig stuk natuur. Geweldig helder zeewater en een prachtige rotsformatie. Het fijnste en witste zandstrand vind je hier. Prachtig!

Coba, een maya nederzetting 'plek van door de wind bewogen water', ligt verborgen in de jungle. Op een mountainbike konden we een aantal blootgelegde plekken bereiken waaronder de hoofdpiramide Nohuch Mul. Deze is 42 meter hoof en heeft 120 steile treden. Een hele klim en zeker in deze hitte. Maar we hebben het gedaan op onze slippertjes. Eenmaal boven hadden we een mooi uitzicht over het regenwoud en zelfs het meer Macanox konden we zien.

Chitzén Itzá behoort tot 1 van de 7 wereldwonderen en daar wilden we dan ook beslist een bezoek aan brengen. Hier is het belangrijkste en ook het bekendste bouwwerk de tempel: Piramide van Kukulkán, de tempel van de gevederde slang.
Een 30 meter hoge piramide. Ook een wiskundig meesterwerk. De getrapte constructie verwijst naar de Maya-kalender: elke van de vier trappen naar de top heeft 91 treden, dus in totaal 365 treden. Rond de piramide zijn 52 stenen panelen aangebracht, die de 52 weken voorstellen en de 18 terassen zijn gelijk met de 18 maanden in het Maya-jaar.
Tijdens de dag-en-nachtevening in maart en september lijkt de schaduw van de zon op de trap op een slang die de piramide op klimt en dan weer afdaalt.
Helaas mag deze tempel niet meer beklommen worden. Maar wat een enorm bouwwerk... Prachtig!

Maar genoeg cultuur hier dus! Een veelzijdig schiereiland: Yucatan.
We hebben er van genoten!

Vanaf nu echt weer even relaxen totdat we naar huis gaan. Ook daar zien we naar uit! De kids weer heerlijk in onze armen kunnen sluiten en jullie allemaal weer te zien.
Mexico is toch wel ver...

We gaan ons zo opmaken voor ons verdiende chique diner....