verweij.reismee.nl

Ek Balam, cenote en crococun...

Wat een geweldige dag!

Deze begon om 6 uur met roomservice ontbijt.

Met een wat gevuldere maag naar buiten als gisteren en daar verraste ons een strak blauwe lucht en een warme zon.

6.30 uur werden we opgehaald en gingen we richting Ek Balam. 2,5 uur rijden....
Ek Balam is een van de meest recent ontdekte archeologische zones in Yucatan. Het is nog weinig bekend bij de mensen en dus konden we het in alle rust bewonderen. Geen mensenmassa's cq Japanners.....
Hier hebben we een uur rondgelopen met de gids, het bekende balspeelveld bewonderd en natuurlijk één van de grootste tempels van deze staat beklommen. Pfffff in die hitte... heel wat treden... maar gedaan! Zo kwamen we bij de prachtige reliefs. Heel bijzonder!
Na dit bezoek was het tijd voor een frisse duik in de cenote waar we naar toe werden gefietst op mexicaanse wijze: met een bakfiets! En die Mexicaan maar fietsen en wij voorop! Aaaahh.
De cenote was prachtig met helder water. Ook Pieter (de waterrat, niet dus) nam een duik. Slingerend als tarzan ging wat te ver, maar dat wilde ik wel wagen! Dus daar ging ik aan een touw en splash.... in het diepe heldere water... Stoer...
Hierna kregen we een heerlijke uitgebreidelunch met lokale gerechten. Daar waren we ook wel aan toe!
Met volle buik gingen we richting Puerto Morelos om daar in het mangrovegebied de krokodillen in Crococun te bezoeken. Een geweldige uitleg kregen we daar en...... daar ben ik gekust door een ara (so sweet), hebben we een baby krokodil vastgehouden en een slang om onze nek en schouders gehad. Ik vind weinig eng maar die slang was toch echt scary. Brrr. Hoedie begon te kroelen... dat huidje... dat gevoel... niet te omschrijven! Maar gedaan en mooie foto's gemaakt!
Het waseen geweldige dag met veel afwisseling!

Vandaag de eerste regen gehad. Inmiddels is het donker hier, een zacht briesje en nog een heerlijke temperatuur!! De Mexicanen zijn zo hartelijk en leggen je hier in het hotel echt in de watten. Onze stoel wordt altijd aangeschoven als we gaan eten, onze servet wordt met een tangetje op onze schoot 'geworpen'..... we worden op onze wenken bediend. Luxe, hartelijkheid, warmte en gezelligheid! Genieten dus....

Een warme groet uit Playa del Carmen....