verweij.reismee.nl

Veilig thuis....

De terugreis ging voorspoedig... geen rare dingen op Cancun Airport behalve dan dater bij de douane getrainde honden aan onze handbagage gingen snuffelen. Dat hadden we nog niet eerder meegemaakt.

Het vliegtuig vertrok weliswaar een half uur later, maar we hadden wind mee en dat betekende dat de vliegduur van 10 uur nog maar 8 uur en driekwartier duurde en dat schijnt op zo'n lange vlucht uniek te zijn.
Half tien vanmorgen waren we al weer heerlijk thuis en tussen de middag konden we heerlijk onze kids weer in de armen sluiten! Ze hadden een zelgemaakt papieren spandoek opgehangen met de tekst: Welkom thuis lieve papa en mama! Zo lief!! We werden feestelijk ontvangen en ze riepen: papa mama jullie zijn terug uit Mexico! Papa mama julie zijn bruin!!
Zo leuk en echt van genoten! Ook Guus deed gelijk zijn armen hartelijk wijd open! Heerlijk!
Roos wilde toch echt de volgende keer wel mee hoor, maar het meegebrachte souveniertje voor de kids vonden ze heel leuk!

Ze liggen nu al weer heerlijk te slapen en voor ons duurt dat ook niet lang meer. Een nacht overslaan valt toch niet mee....

Dankbaar dat we weer veilig thuis zijn en intens hebben mogen genieten van alles! Het was fantastisch!

Nu weer 'back to reality' ...

Het zit er weer bijna op...

Gisteravond de koffers al zo goed als ingepakt.
De tijd is voor bij gevlogen hier, maar het is goed en fijn om weer huiswaarts te gaan. Weer heerlijk naar de kinderen! En jullie natuurlijk ook allemaal. ;-)

Vandaag worden we om 11.20 uur met de bus weer opgehaald om naar het vliegveld in Cancun te gaan. Daar hopen we rond 15 uur weer te gaan vliegen. Een lange reis, maar gelukkig dit keer niet met een tussenlanding! Zo'n goede 10 uur vliegen.... en dan hopen we rond 8.30 uur te landen op Schiphol. Dit is dan weer Nederlandse tijd! Pview......... jajaja.... hopelijk kunnen we een beetje slapen in het vliegtuis, want een echte nacht maken we niet mee dus. Voor ons gevoel is het 1 uur 's nachts en dan begint de nieuwe dag al weer....
Hopelijk niet te veel last van!

Lieve mensen, hopelijk tot gauw!

We gaan nog even 2 uur van het strand uitzicht genieten, want de zon schijnt vandaag wel weer heerlijk!

De rest van de foto's plaats ik wel weer in Nederland of kunnen jullie gewoon lekker bij ons thuis bekijken!

Liefs van ons

Tulum, Coba en Chichén Itzá

Op ons programma stond ook nog een auto huren en zelf een aantal dingen verkennen wat zo zijn voordelen heeft.
Tulum, Coba en Chichén Itzá hebben we zelf bezocht en dat ging heel goed. De wegen zijn hier goed en verdwalen kun je eigenlijk niet. In het verkeer mag hier zo goed als alles. Iedereen rijd te hard, files kennen ze hier niet en men geeft je hier juist de ruimte om in te halen, alles gaat relaxt. Als ze de gevarenlichten aan doen betekent dat: ik heb je gezien, ik ga iets naar rechts, dus jij kan inhalen... Afslagen kennen ze hier bijna niet. Er is 1 grote hoofdweg en als je bij een plaats er af wil en dat net aan de andere kant, dan is er geen afslag, maar dan komt er een 'retorno' wat betekent dat je midden op de weg kan draaien naar de andere rijrichting en iets terug rijd om zo de 'afslag' te pakken. Heel simpel dus...
De topes (drempels) zijn wel opgeletten geblazen. Soms staan ze aangegeven, maar ook vaak niet en je moet over deze drempels echt met een slakkengangetje... Ook op de hoofdweg waar je 100 mag.
Genoeg verkeerlessen...

Tulum was een uurtje rijden ongeveer, Coba 1,5 uur en Chichén Itzá ligt op 2 uur en driekwartier vanaf het hotel, maar allemaal op dezelfde route dus goed te doen. Lijkt mee te vallen, maar toch saaielange wegen en dus vermoeiend..... turen turen...

3 hoogtepunten waarvan Tulum vooral bekend staat om de betoverende aanblik van de precolumbiaanse piramiden bij de groenblauwe golven van de Caribische Zee. Het is ook wel een ansichtkaartenattractie. Hebben jullie de kaarten al gehad?? De gidsen zeggen hier dat kaarten versturen geen zin heeft, die reizen op Mexicaanse wijze en komen vast en zeker pas volgend jaar met de Kerst aan of nooit. Dus we zijn benieuwd!
Het belangrijkste gebouw: Castillo, staat pal aan de kust op het hoogste punt.
De zonsopkomst schijnt hier geweldig te zijn.
Via een trap kon je naar de zee. Wat een prachtig stuk natuur. Geweldig helder zeewater en een prachtige rotsformatie. Het fijnste en witste zandstrand vind je hier. Prachtig!

Coba, een maya nederzetting 'plek van door de wind bewogen water', ligt verborgen in de jungle. Op een mountainbike konden we een aantal blootgelegde plekken bereiken waaronder de hoofdpiramide Nohuch Mul. Deze is 42 meter hoof en heeft 120 steile treden. Een hele klim en zeker in deze hitte. Maar we hebben het gedaan op onze slippertjes. Eenmaal boven hadden we een mooi uitzicht over het regenwoud en zelfs het meer Macanox konden we zien.

Chitzén Itzá behoort tot 1 van de 7 wereldwonderen en daar wilden we dan ook beslist een bezoek aan brengen. Hier is het belangrijkste en ook het bekendste bouwwerk de tempel: Piramide van Kukulkán, de tempel van de gevederde slang.
Een 30 meter hoge piramide. Ook een wiskundig meesterwerk. De getrapte constructie verwijst naar de Maya-kalender: elke van de vier trappen naar de top heeft 91 treden, dus in totaal 365 treden. Rond de piramide zijn 52 stenen panelen aangebracht, die de 52 weken voorstellen en de 18 terassen zijn gelijk met de 18 maanden in het Maya-jaar.
Tijdens de dag-en-nachtevening in maart en september lijkt de schaduw van de zon op de trap op een slang die de piramide op klimt en dan weer afdaalt.
Helaas mag deze tempel niet meer beklommen worden. Maar wat een enorm bouwwerk... Prachtig!

Maar genoeg cultuur hier dus! Een veelzijdig schiereiland: Yucatan.
We hebben er van genoten!

Vanaf nu echt weer even relaxen totdat we naar huis gaan. Ook daar zien we naar uit! De kids weer heerlijk in onze armen kunnen sluiten en jullie allemaal weer te zien.
Mexico is toch wel ver...

We gaan ons zo opmaken voor ons verdiende chique diner....

model gevraagd...

Vandaag hebben we een diner cadeau gekregen en niet zo maar natuurlijk...

Ik zat in de lobby te wachten en daar komt een dame van het hotel op mij afgestapt en vraagt of ik Spaans of Engels spreek.
Ze vraagt of ik hen wil helpen door als model te fungeren. Ze willen een werkprocedure maken voor het personeel met begeleidende foto's. Een check-in zal worden nagebootst en ik zou dan de gast uit moeten hangen. Ze vroeg het zo hartelijk dat ik geen nee kon zeggen, hahaha. Ach ja... dan ben ik ook de beroerdste niet....
Dus nu ga ik hier de 'lesboeken' in... grappig.

Dus daar ging ik... op naar de receptie en de toerist uit hangen. Vriendelijk lachen voor de foto's, handje schudden, kreeg champagne etc.
We hebben wel gelachen...

Ze waren super blij met mijn medewerking en als dank boden ze ons een chique diner aan in het culinaire restaurant 'chefs plate'.
Een restaurant met kledingvoorschriften voor de gentlemens, hahaha. Vrouwen niet...
Dus maandagavond kunnen we ons 'pak' aantrekken en de cocktailjurk kan ook tevoorschijn komen!

Komen we 's avonds op onze hotelkamer is ons kamermeisje Miriam weer flink bezig geweest... Elke middag legt ze chocolaatjes in hartvorm neer en maakt ze van enkele handdoeken een kunstwerk. Vandaag sloek werkelijk alles: Een mooie zwaan had ze gemaakt en allemaal rozenblaadjes op ons bed gelegd met een briefje waarop stond: the night, miriam.
Laatst had ze bij de jacuzzi al aromaguren verwarmd en gezorgd voor bubbles.
Romantiek ten top hier dus, hahaha.

Zwemmen met dolfijnen

We hebben vandaag een ervaring gehad voor ons leven, samen zwemmen met de dolfijnen! Hier in Mexico kan dat aan de Riviera Maya.
Een geweldig iets om zo onze 8 jarige trouwdag te vieren!

We hebben gezwommen met twee vrouwtjes: Lisy en Audrey. Ze hadden ieders een babytje.
Te jong om mee te spelen, maar ze zwommen er wel bij.

We kregen een knuffel, een kus, ze sprongen en dansten.
En de Dorsal Tow waarbij je door twee dolfijnen wordt voort getrokken, maar hetspectaculairste was de beroemde Foot Push... de dolfijnen komen van achteren aan gezwommen, drukken hun neus tegen je voet en duwen je zo de luchtin. Heel gaaf!
Alles werd gefotografeerd en de foto's staan opeen CD.Zodra we thuis zijn kunnen we deze geweldige ervaring laten zien!

Het was echt heel speciaal, zo bijzonder en lief!

We will never forget!

Jeeptour...

Vandaag een jeeptour gemaakt met een boottochtje door het unieke Sian Ka'an.
Geweldig wat een dag! Super! It was amazing!!!!

En wat is rijden in een jeep zonder modderpoelen onderweg... Pieter heeft zijn hart helemaal op kunnen halen! Gelukkig was het een dichte jeep, want golven modder gingen over de jeep tijdens de tour.

Kilometers verder lagen de kleine visserbootjes op ons te wachten waarmee we door het mongrovewoud gingen varen en daarna naar de open zee. We hebben prachtige vogels gespot en ook weer prachtige grote zeeschildpadden gezien. Maar de topper van de dag was natuurlijk dat we echte 'wilde' dolfijnen hebben gespot! Echt super! 2 dolfijnen met een babydolfijn. Onze dag kon niet meer stuk, zo gaaf! We konden ze goed op de foto en de film krijgen!

Daarna gingen we naar een rif waar we nog even hebben gesnorkeld.

Ondertussen behoorlijk trek gekregen en in een typisch open Mexicaans restaurantje kregen we een heerlijke uitgebreide lunch.

Nog even zwemmen in een natuurlijk zwembad (heel ondiep water in de heldere blauwe zee) en toen weer met een enorme vaart richting de jeeps waar onze spectaculaire toch weer begon.

Om 19 uur waren we weer in het hotel, even opfrissen en dan nog dineren.

De dagen zijn lang geweest de afgelopen dagen en door het klimaat ook best vermoeiend. Ik begrijp nu waarom ze siësta houden....

Morgen hopen we 8 jaar getrouwd te zijn. In Nederland zou dat al het geval zijn, hier nog even een paar uurtjes wachten.

Morgen beloofd ook een geweldige dag te worden.....

Isla Holbox

Vandaag naar Isla Holbox geweest, een juweeltje met prachtige stranden aan de Golf van Mexico.
Bij de haven van Chiquilla stapten we op een bootje die ons naar Isla Pajaros bracht. Daar hebben we reigers, pelikanen en flamingo's gezien! Heel mooi!
Toen naar Ojo Azul, een cenote op het schiereilandje bij Isla Holbox. Deze cenote ligt midden in de jungle en er was ook een uitkijktoren waarop we een prachtig uitzicht hadden.
Vervolgens naar Isla Holbox. Een vrolijke en warme sfeer kwam ons tegemoet! Heel relaxt. Lekker geluncht en toen op de typische Holboxmanier het eiland verkennen: met golfkarretjes.
Erg grappig op deze manier!

Ek Balam, cenote en crococun...

Wat een geweldige dag!

Deze begon om 6 uur met roomservice ontbijt.

Met een wat gevuldere maag naar buiten als gisteren en daar verraste ons een strak blauwe lucht en een warme zon.

6.30 uur werden we opgehaald en gingen we richting Ek Balam. 2,5 uur rijden....
Ek Balam is een van de meest recent ontdekte archeologische zones in Yucatan. Het is nog weinig bekend bij de mensen en dus konden we het in alle rust bewonderen. Geen mensenmassa's cq Japanners.....
Hier hebben we een uur rondgelopen met de gids, het bekende balspeelveld bewonderd en natuurlijk één van de grootste tempels van deze staat beklommen. Pfffff in die hitte... heel wat treden... maar gedaan! Zo kwamen we bij de prachtige reliefs. Heel bijzonder!
Na dit bezoek was het tijd voor een frisse duik in de cenote waar we naar toe werden gefietst op mexicaanse wijze: met een bakfiets! En die Mexicaan maar fietsen en wij voorop! Aaaahh.
De cenote was prachtig met helder water. Ook Pieter (de waterrat, niet dus) nam een duik. Slingerend als tarzan ging wat te ver, maar dat wilde ik wel wagen! Dus daar ging ik aan een touw en splash.... in het diepe heldere water... Stoer...
Hierna kregen we een heerlijke uitgebreidelunch met lokale gerechten. Daar waren we ook wel aan toe!
Met volle buik gingen we richting Puerto Morelos om daar in het mangrovegebied de krokodillen in Crococun te bezoeken. Een geweldige uitleg kregen we daar en...... daar ben ik gekust door een ara (so sweet), hebben we een baby krokodil vastgehouden en een slang om onze nek en schouders gehad. Ik vind weinig eng maar die slang was toch echt scary. Brrr. Hoedie begon te kroelen... dat huidje... dat gevoel... niet te omschrijven! Maar gedaan en mooie foto's gemaakt!
Het waseen geweldige dag met veel afwisseling!

Vandaag de eerste regen gehad. Inmiddels is het donker hier, een zacht briesje en nog een heerlijke temperatuur!! De Mexicanen zijn zo hartelijk en leggen je hier in het hotel echt in de watten. Onze stoel wordt altijd aangeschoven als we gaan eten, onze servet wordt met een tangetje op onze schoot 'geworpen'..... we worden op onze wenken bediend. Luxe, hartelijkheid, warmte en gezelligheid! Genieten dus....

Een warme groet uit Playa del Carmen....